İnsan Hakları ve Demokrasi Haftası

İnsan Hakları ve Demokrasi Haftası 

KUTLAMA PROGRAMI

  1. Günün anlamı ve önemi ile ilgili konuşma.
  2. Şiir. (İnsan Hakları Şiiri)
  3. İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi
  4. Şiir. (İnsan Hakları Uğruna)
  5. İnsan Hakları Ve Demokrasi Konulu Güzel Sözler.
  6. Şiir. (İyilik Şiiri)
  7. Demokrasi ve İnsan Hakları Konulu Makale
  8. Kapanış.

KUTLAMASI PROGRAMI

1-KIZ SUNUCU:

Sayın müdürüm,

Değerli öğretmenlerim,

Sevgili arkalar;

      Bugün burada, İnsan Hakları ve Demokrasi Haftasını kutlamak için toplanmış bulunmaktayız.

      Günün anlam ve önemiyle ilgili konuşmayı yapmak üzere okulumuz 3A sınıfından Ebrar Demirtaş‘ ı kürsüye davet ediyorum.

2-ERKEK SUNUCU:

                           Gelin yüzlü papatyalar 
                          Kırın en güzel süsüdür. 
                          Ondan daha güzeller var 
                          Bu, gülen insan yüzüdür

                   
       ....... sınıfından ........................arkadaşımızı “İnsan Hakları”  şiirini okuması için kürsüye davet ediyorum.

3-KIZ SUNUCU:

                        O evrensel bildiride, 
                        “İnsan Hakları” var, dinle, 
                        bildiriyi okuyalım, 
                        arkadaşım gel seninle

      ..................... sınıfından ......................... arkadaşımızı İnsan Hakları Evrensel Beyannamesini”   okuması için kürsüye davet ediyorum.

4-ERKEK SUNUCU:

  Tüm insanlar hür doğarlar, 

  Dil, din, ırk, renk bakımından, 

  Ayrı bile bulunsalar, 

 Kaybetmezler haklarından.”      

     ............ sınıfından ..................... arkadaşımızı “İnsan Hakları Uğuruna ”  şiirini okuması için kürsüye davet ediyorum.

5-KIZ SUNUCU: 

                          * İnsanları sevmeyi öğrenmek, gerçek mutluluktur.                         

          ..................sınıfından ................................ arkadaşımızıİnsan Hakları Ve Demokrasi” için söylenmiş güzel sözleri okuması için kürsüye davet ediyorum.

6-ERKEK SUNUCU:

          *Özgürlüğünden vazgeçen kimse, insanlık hak ve görevlerinden vazgeçmiş demektir.                              

       ..........sınıfından ....................... arkadaşımızı “İyilik  ”  şiirini okuması için kürsüye davet ediyorum.

 7-KIZ SUNUCU:

                             * En büyük sevgi, insanlık sevgisidir. 
        ............... sınıfından ............................. arkadaşımızı “Demokrasi ve İnsan Hakları “ konulu makaleyi okuması için kürsüye davet ediyorum

8-ERKEK SUNUCU:

        Programımız burada sona ermiştir. Programımıza katıldığınız ve bizi dinlediğiniz için çok teşekkür ediyoruz. Her şey gönlünüzce olsun.

 

(İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ HAFTASI)

      Sayın müdürüm, Değerli öğretmenlerim, Sevgili arkadaşlar,
        10 Aralık gününü içine alan haftayı her yıl İnsan Hakları ve Demokrasi haftası olarak kutlamaktayız.
       İnsanlar arasında ırk, din, renk, yaş, cinsiyet ayırımı yapmadan sevgi, saygı, dostluk duygularını geliştirmek, insanın insan olmak haysiyeti ile sahip olması gereken hakların hepsine “ İnsan Hakları” denir.

      İnsan hakları, kişiyi kendi özüyle yaşatacak kurallardır. İnsanın insana hükmetmesi, onu ezmesi insan onuruna yakışmayan ve kabul edilemeyecek bir davranıştır. Bu tür ayırımların yapıldığı toplumlarda kavga, çatışma, isyan eksik olmamıştır. İnsanlar arasında hak, eşitlik, adalet, özgürlük düşüncesi yaygınlaştıkça bu konuyla ilgili mücadeleler de artmıştır.

    İnsanlara insan oldukları için sahip olmaları gereken bir takım hakların bulunduğu fikri ilk kez İngiltere’den ortaya atıldı.19. Yüzyılda Amerika ve diğer birçok ülkelere yayılan bu fikir akımından sonra 1789 Fransız İhtilalı Avrupa’da insan haklarının kabul edilmesini ve uygulanmasını sağlamıştır. Amerikan Cumhurbaşkanı Roosevelt ile İngiliz Başkanı Churchill tarafından imzalanıp duyurulan Atlantik Beyannamesinde insan hakları genişletildi. Bu beyannamede insanlara millet, inanç, ırk ayırımı gözetmeksizin herkes için eşit haklar konmuş ve yasaların korumasına verilmiştir.

      24 Ekim 1945’te kurulan Birleşmiş Milletler Örgütü’nün öncelikle amacı dünyada barışı ve güvenliği sağlamaktı. 10 Aralık 1948 tarihinde Birleşmiş Milletler Örgütü “İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi”ni kabul ve ilan etti. İnsan Hakları Beyannamesi 30 maddeden oluşmuştur. Bu beyanname insana değer veren, özgürlük, eşitlik tanıyan duyurudur.

      Birleşmiş Milletler Genel Kurulu, 10 Aralık 1948 yılında İnsan Hakları Evrensel Bildirisini kabul etmiştir. 10 Aralık ile başlayan hafta Birleşmiş Milletlere üye ülkelerde İnsan Hakları Haftası olarak kutlanır. İnsan Hakları Evrensel Bildirisi, insan hakları konusuna tam bir tanım amaçlayarak hazırlanmıştır. Esas amaç, bu tanıma uyan insan haklarının hiçbir tereddüde meydan vermeden uygulanmasıdır.

      İnsan hakları, kişiyi özü ile yaşatacak kurallardır. Bu kurallar, insanı insan yapan kurallar olarak da tarif edilebilir. İnsan hakları 10 Aralık 1948’de başlamış bir olgu değildir. Dünya kurulalı insana, insan haklarına saygı her çağda zamana uygun olarak gösterilmiştir. İnsanların kendi istekleri dışında yaşamak zorunda bırakıldıkları şartlara tarih boyunca rastlanmıştır. Kullara kulluk etmek, köle hayatı yaşamak, işkencelere maruz kalmak bu yaşantıya örnek olarak verilebilir. Bu olguların dayanılmaz olduğu dönemlerde insanlar hoşnutsuzluklarını bir şekilde ortaya koyma zorunluluğu hissettiler. Bu hoşnutsuzluklarını ortaya koyarak 1215 yılında İngiltere’de Kral John’a karşı haklarını savunmak amacıyla bazı istekler ortaya koydular. Ortaya konan bu kararlı tavır karşısında kral bir antlaşma metnini kabul etmek zorunda kaldı. Hazırlanan Özgürlükler Belgesi kabul edildi. İnsan hakları konusunda sözden öteye geçilmiş oldu. Artık insan hakları metne dökülmüş, insanların kısıtlanamayacak bazı hakları güvence altına alınmış oluyordu. İnsanların yaşayışlarında, hayati konularda eşit haklara sahip oldukları fikri 1776 yılında Amerika’da yayımlanan Bağımsızlık Bildirisi ile de pekişmeye başlamış oldu. İnsan hakları ile ilgili bir başka çalışma Fransız İhtilali zamanında yapılmış ve 1789 yılında İnsan Hakları Bildirisi yayımlanmıştır. Bütün bu çalışmalar insanların daha çağdaş yaşama isteğinin birer ürünüdür. Zamanında insan haklarının tam ve hiçbir ayrım yapmadan korunmaması bu zorunluluğu kaçınılmaz kılmıştır. Sözde var olması, tam uygulanmasını sağlamamıştır. Yapılan eksik uygulamalar, insanın insana yaptığı eziyetler insan kişiliğini zedeler olmuştur.

      Bireysel karşı koymalar etkili olamamıştır. Bu sebeple tam bağımsız ülkelerde yaşayan insanların haklarının, artık devletleri yönetenlerin güvencesi altında olması fikri ağırlık kazanmıştır. İnsan haklarını, insanın kendisi değil, yasalar, eşit olarak hiçbir ayrım yapmadan koruyacaktır.

      Birleşmiş Milletler Genel Kurulunda kabul edilen bildiri ile insanların daha bağımsız yaşamaları öngörülmüş, bu 30 maddelik bildiriye uyulması konusunda gerekli yasal düzenlemenin yapılması istenmiştir.

 

İNSAN HAKLARI EVRENSEL BEYANNAMESİ

                  

1. Bütün insanlar hür ve eşit doğarlar. 
2. Herkes ırk, renk, cins, din, siyasal ya da başka herhangi bir ayrılık gözetmeksizin, bildiride yazılı bütün haklardan ve özgürlüklerden yararlanma hakkına sahiptir. 
3. Yaşamak, özgürlük ve can güvenliği herkesin hakkıdır. 
4. Hiç kimseye işkence, zulüm, onur kırıcı ceza ya da işlem uygulanamaz. 
5. Yasalar önünde herkes eşittir. 
6. Hiç kimse yasalara aykırı olarak tutuklanamaz, alıkonulamaz, sürülemez. 
7. Herkes davasının bağımsız bir mahkemede görülmesi hakkına sahiptir. 
8. Herkesin özel hayatı, ailesi, konutu ve haberleşmesi yasayla korunmalıdır. 
9. Evlilik çağına gelen her erkek ve kadın, hiçbir ırk, renk, din şartına bağlı olmaksızın evlenme ve aile kurma hakkına sahiptir; aile, toplumun temel öğesidir. Toplum ve devlet tarafından korunma hakkına sahiptir. 
10. Herkes mal ve mülk edinme hakkına sahiptir. 
11. Herkesin düşünce, vicdan ve inanç özgürlüğü vardır. 
12. Herkesin çalışma, işini özgürce seçme ve işsizlikten kurtulma hakkı vardır. 
13. Herkesin eğitim hakkı vardır, ilk eğitim parasızdır. 
14. Kölelik ve kulluk yasaktır. 
15. Herkes nerede olursa olsun yasalar çerçevesinde korunur. 
16. Bütün insanlar Anayasaya uygun olarak yargı organına başvurma hakkına sahiptir. 
17. Bir suç işlemekten sanık olan herkese, savunması için gerekli bütün haklar sağlanmaktadır. 
18. Herkes dilediği devletin ülkesinde gezebilir, dilediği an terk edebilir veya ülkesine geri dönebilir. 
19. Herkes işkence karşısında yabancı bir ülkeye kaçabilir. Kaçtığı ülkede kendisine "Sığınmış İnsan" muamelesi yapılmalıdır. 
20. Her insan bir vatandaşlığa sahiptir. 
21. Her insanın düşünce, inanç ve din özgürlüğü vardır. 
22. Hiç kimse düşünce ve sözlerinden dolayı sorumlu tutulamaz. 
23. Herkes toplanma ve dernek kurma hakkına sahiptir. Hiç kimse bir derneğe girmek için zorlanamaz. 
24. Herkes doğrudan doğruya veya özgürce seçtiği temsilcilerle ülke yönetimine katılır. 
25. Kişinin sosyal güvenliğe kavuşturulması, uluslar arası işbirliği ya da devletin kaynaklarına uygun olarak gerçekleştirilir. 
26. Herkes dinleme, eğlenme, çalıştıktan sonra ücretli tatil yapma hakkına sahiptir. 
27. Herkes güzel sanatların her dalında çalışmak ve bu çalışmalara katılmak hakkına sahiptir. 
28. Bütün insanlar bu bildiride yazılı hak ve özgürlüklerin uygulanmasını sağlayacak bir sosyal düzeni hak etmiştir. 
29. Herkes bu bildirideki maddelere uyulmasının gerekli olduğunu kabul eder. 
30. Bu bildirinin hiç bir maddesinin, devlet, toplum ya da kişiler tarafından yok edilmesi için çalışma yapılamaz. .

 

DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI

   21. yüzyılda en moda kelimelerden birisi de insan hakları ve demokrasidir. Bu kelimeleri anlamak bazen çok zor olmaktadır. Tıpkı bu günlerde yaşanılan insan katliamlarına, insan hakları örgütlerinin sessiz kaldıkları gibi.

     Bu tür kelimelerin tam anlaşılması belki de çok zor. Çünkü bakış açısı çok önemli. Örneğin herhangi bir olaya tanık olanların her biri farklı açıdan görür olayı ve dolayısı ile farklı yorumlar. Bakış açısı bir bilgi, kültür ve en önemlisi vicdan meselesidir. Gerçi vicdan da soyut bir kelime. Objektif olmak çok zor. Yine bir vakıa’nın sonucu avukattan avukata değişebilir. Savunma ve bakış açısı vakıadan daha önemlidir.
     Hayatımızda hep yaşarız. Bazen birilerinin bir tokat yemesi ile yer yerinden oynar. Bazen be binlerce insan katledilir. Hem de demokrasi ve insan hakları adına. Bütün dünya da seyirci kalır. Bir söz vardır. Her horoz kendi çöplüğünde öter diye. Kuvvet ve güç meselesi.
Düşünür durursunuz. İnsan için mi demokrasi ve insan hakları yoksa demokrasi ve insan hakları için mi insanlar vardır diye. Dünyada dönen dolaplara baktığınızda ikincisinin daha doğru olabileceği görülür.
    Tarih boyu yaşanılan ezilenler ile ezenler dünya durdukça olacağa benziyor. Olmasına olacakta nasıl az olur onların çaresini aramak lazım. Güç ve kuvvetin daha insancıl kişilerin elinde bulunması gerekiyor. Salahiyetli insanların mutlaka çok kültürlü ve bilgili olması kaçınılmaz. Tarihte belki bir yörede adalet sağlanır iken bazı bölgelerde ise zulüm işliyordu. Günümüzde ise küreselleşmenin sonucu olarak, büyük ölçekte zulümlerden bahsetmek daha doğru oluyor.
    Ülkemiz ve insanlarımız küreselleşmenin neresinde? Dünya üzerinde söz sahibi olabiliyor muyuz? Büyük kafalı olup dünya siyasetine yön verebiliyor muyuz? Sorulması ve çözül üretilmesi gereken bir yığın konu var. Bilimsel, teknik ve ekonomik ne durumdayız? Ülkemizin bir ilçesi büyüklüğünde bir ülke bizden önde olabiliyor mu? Biz küçük bir ülkeye bazı ihaleleri veriyor ve kendimiz yapamıyorsak daha çok ekmek yememiz gerektiğinin bir göstergesidir bu.
     Evet dünyada çok şey oluyor. Olanlar belki de yıllar öncesinin bir planı. Dünya bir oyuncak ve insanlar oyuncuları. Bu oyuncak biraz satranca benziyor. Çok ilerisini görüp adımları ona göre atmak kaçınılmaz durumda. Bu oyunda kemiyet değil keyfiyet ön planda duruyor. Bu oyunda bilgi ve teknolojide ileridekiler söz sahipliliği yapıyor. Ah oyunun bir kaç hamle sonrasını görebilsek. Göremesek bile görmek için çaba göstersek.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Dr. Hüseyin TOROS

 

İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ KONULU GÜZEL SÖZLER

* İnsan köle doğmaz, köle yapılır. 
* Gerçek olan tek yarış! İnsanlık yarışıdır. 
* En büyük sevgi, insanlık sevgisidir. 
* İnsan, insanın efendisi olamaz. 
* Ancak kendi kendini yönetebilen insanlar hürdür. 
* Bütün insanlar özgür ve eşit doğarlar. 
* Milli kinlerin üstünde, insanlık muhabbeti vardır. 
* Özgürlüğünden vazgeçen kimse, insanlık hak ve görevlerinden vazgeçmiş demektir. 
* İnsan sevgisi kadar büyük sevgi olamaz. 
* Her ilerlemenin ve kurtuluşun anası hürriyettir. 
* Sevgi insanlığın, şiddet hayvanlığın kanunudur. 
* Kişisel hürriyetler kutsaldır. 
* İnsanları sevmeyi öğrenmek, gerçek mutluluktur.

İNSAN HAKLARI ŞİİRİ    
  
“Köleliği” çirkin bulur, 
“Özgür” olmayı savunur. 
İnsanları sevdiğine, 
Bütün dünyaya duyurur. 
  
Çarptırılmaz hiçbir kimse, 
İnsanlık dışı cezaya. 
Karışamaz hiçbir kuvvet, 
Ne almaya, ne satamaya.            

                  Hasan ŞEN

İNSAN HAKLARI UĞRUNA

İnsanlar, yöneticilerle hakları uğruna 
Didişip durdu binlerce yıl; 
Usanmadan bıkmadan, 
Yılmadan... 

Erişince, 1948 Aralığının on’u 
İnsan Hakları Evrensel Bildirisiyle 
Geldi haksızlığın sonu. 

Umutlandırdı bu olay, 
Mutlandırdı bu olay. 
Çalışan insanoğlunu. 

İnsan haklarına saygı, 
Kardeşlik, özgürlük, eşitlik, 
Kaderde, kıvançta birlik 
Daha çok aydınlatır 
İnsanlığın yolunu. 

       M.Necati ÖNGAY

     İNSAN ŞİİRİ

Gelin yüzlü papatyalar 
Kırın en güzel süsüdür. 
Ondan daha güzeller var 
Bu, gülen insan yüzüdür. 
  
Yaz ağaca küpe takar, 
Gümüş dere durmaz akar. 
Akan sudan güzeli var 
Bu, gülen insan yüzüdür. 
  
Artık hava kararınca 
Yuvasındadır karınca. 
Ölüm menzile varınca 
Yaşlanan insan gözüdür. 
  
Ne solan çiçek, duran su, 
Ne karıncanın uykusu. 
İnsana ilk dokunan şu 
Küsen insanın sözüdür.

          İlhami Bekir TEZ

 

İYİLİK ŞİİRİ

İyi şeyler düşünüyorum dostlar 
Sizin için iyi şeyler. 
İnsan insanı sevmez de bu dünyada 
Başka neyler ? 
  
Bahar içinde bahar, 
Sonra sevince döner kaygı 
Üstünde yaşadığım toprak kadar 
Dostlarım, size de saygı. 
  
Sayılır odama bir uyku bitimi 
Güvercin kanatlı iyilik. 
Gün ışığı böldü bütün derdimi 
Işığın içindeki geniş mavilik.

                  Recep BİLGİNER

DOSYA ADI DOSYA AÇIKLAMASI LİNK
UYARI ! Ödev bölümü hazırlanmaktadır.
UYARI ! Bu konunun oyunu bulunmamaktadır.

Ünitenin Kazanımları

  • T.3.3.1. Okuma materyallerindeki temel bölümleri tanır.
    Okuma materyallerindeki içindekiler, sözlük ve kaynakça bölümleri tanıtılarak kısaca işlevlerine değinilir.
  • T.3.3.2. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
    Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
  • T.3.3.3. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
    Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
  • T.3.3.4. Şiir okur.
    Öğrencilere kısa şiir ve İstiklâl Marşı’nın ilk altı kıtasını okuma ve ezberleme çalışmaları -zorlamamak kaydıyla- yaptırılır.
  • T.3.3.5. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
    Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
  • T.3.3.6. Okuma stratejilerini uygular.
    Öğrencilerin sesli, sessiz ve tahmin ederek okuma yapmaları sağlanır.
  • T.3.3.7. Görselden/görsellerden hareketle bilmediği kelimelerin anlamlarını tahmin eder.
    a) Resimli sözlük, kavram haritası, sözlük, deyimler ve atasözleri sözlüğü ve benzer araçlardan yararlanılır. b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
  • T.3.3.8. Kelimelerin zıt anlamlılarını bulur.
    Kelimelerin zıt anlamlılarını bulur.
  • T.3.3.9. Kelimelerin eş anlamlılarını bulur.
    Kelimelerin eş anlamlılarını bulur.
  • T.3.3.10. Eş sesli kelimelerin anlamlarını ayırt eder.
    Eş sesli kelimelerin anlamlarını ayırt eder.
  • T.3.3.11. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
    Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
  • T.3.3.12. Görsellerden hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
    Görsellerden hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
  • T.3.3.13. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır.
    Olayların oluş sırasına göre anlatılması sağlanır.
  • T.3.3.14. Okuduğu metnin konusunu belirler.
    Okuduğu metnin konusunu belirler.
  • T.3.3.15. Metnin ana fikri/ana duygusunu belirler.
    Metnin ana fikri/ana duygusunu belirler.
  • T.3.3.16. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
    Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
  • T.3.3.17. Metinle ilgili sorular sorar.
    Metinle ilgili sorular sorar.
  • T.3.3.18. Okuduğu metindeki hikâye unsurlarını belirler.
    Metnin olay örgüsü, mekân, şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
  • T.3.3.19. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
    Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
  • T.3.3.20. Metin türlerini ayırt eder.
    Hikâye edici, bilgilendirici metin ve şiir hakkında örneklerden yararlanılarak genel kısa bilgiler verilir.
  • T.3.3.21. Metinleri oluşturan ögeleri tanır.
    a) Başlık ve paragraf hakkında kısa bilgi verilir. b) Kıta ve dize hakkında kısa bilgi verilir.
  • T.3.3.22. Kısa ve basit dijital metinlerdeki mesajı kavrar.
    Elektronik posta ve sosyal medya içeriklerine (davet, teşekkür mesajları vb.) yer verilir.
  • T.3.3.23. Metindeki gerçek ve hayalî ögeleri ayırt eder.
    Metindeki gerçek ve hayalî ögeleri ayırt eder.
  • T.3.3.24. Okudukları ile ilgili çıkarımlar yapar.
    a) Metindeki problem durumlarının tespit edilmesi ve bunlara farklı çözüm yolları bulunması sağlanır. b) Metindeki durumlarla kendi yaşantıları arasında ilişki kurmaları teşvik edilir.
  • T.3.3.25. Görsellerle okuduğu metnin içeriğini ilişkilendirir.
    Görsel ve konu arasındaki ilişki vurgulanır.
  • T.3.3.26. Şekil, sembol ve işaretlerin anlamlarını kavrar.
    Bilişim teknolojileri (bilgisayar, tablet) ve iletişim araçlarında kullanılan şekil ve semboller üzerinde durulur.
  • T.3.3.27. Yazılı yönergeleri kavrar.
    Harita, ilan, afiş, ürün etiketi, kullanım kılavuzu gibi materyallerden faydalanılır.
  • T.3.3.28. Tablo ve grafiklerde yer alan bilgilere ilişkin soruları cevaplar.
    Tablo ve grafiklerde yer alan bilgilere ilişkin soruları cevaplar.