Güneş Hakkında Bildiklerimiz
GÜNEŞ
Her sabah aynı şey olur. Yatağınızdan fırlarsınız, gözlerinizdeki uyku mahmurluğu dağılmaya başlarken onu görürsünüz. Güneş, gökyüzünde yükselir ve yeni bir gün başlar.
Güneş bir yıldızdır aslında. Bizim yıldızımızdır. Yıldız denildiğinde birçok insanın aklına gökyüzünde sadece geceleri görünen o minicik ışık noktaları gelir.
Güneş’imizin bu kadar büyük ve parlak görünmesinin nedeni Dünya’ya en yakın yıldız olmasıdır. Eğer uzayın derinliklerine seyahat ederek diğer yıldızlara yaklaşabilseydik onlar da çok büyük görünürlerdi.
Güneş çok büyük ve çok sıcaktır. O kadar büyüktür ki Güneş’in yüzeyine tam 109 tane Dünya sığabilir. Çok uzun yıllar önce insanlar, Güneş’in Dünya’nın etrafında döndüğünü sanıyorlardı. Bugün aslında dönenin Güneş değil, Dünya olduğunu keşfettik. Biz hissetmesek bile Dünya sürekli dönüyor.
Dünya kendi etrafında büyük bir top gibi döndüğü için biz bazen Güneş’e bakan tarafta, bazen de Güneş’e bakmayan tarafta yer alırız. Güneş’e bakan tarafta yer aldığımızda Güneş ışınları bize ulaşır. Bu durumda vakit gündüzdür. Güneş’e bakmayan tarafta yaşıyorsak bizim için vakit gece olmuş demektir.
Dünya, kendi çevresinde dönerken aynı zamanda Güneş’in çevresinde de döner. Ancak bu dönüş sırasında izlediği yol tam yuvarlak değildir. Bazen Güneş’e yaklaşır bazen de Güneş’ten uzaklaşır. Dünya, Güneş’in etrafında dönerken bulunduğumuz yer bazen Güneş’e daha yakın, bazen de daha uzak olur. Biz Güneş’e yakın olan tarafta bulunuyorsak yaz mevsimindeyiz demektir.
Uzak taraftaysak hava soğuk, mevsim kıştır. Güneş olmasaydı dünyadaki canlılar hayatını sürdürmeyi başaramazdı. Dünya’mız ısınmaz, her şey donardı. Güneş’imiz gerçekten çok özeldir. Bize ışık verir, hayat verir. O bizim yıldızımızdır.
DOSYA ADI | DOSYA AÇIKLAMASI | LİNK |
---|
UYARI ! Ödev bölümü hazırlanmaktadır.
UYARI ! Bu konunun oyunu bulunmamaktadır.
Ünitenin Kazanımları
Okuma materyallerindeki içindekiler, sözlük ve kaynakça bölümleri tanıtılarak kısaca işlevlerine değinilir.
Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
Öğrencilere kısa şiir ve İstiklâl Marşı’nın ilk altı kıtasını okuma ve ezberleme çalışmaları -zorlamamak kaydıyla- yaptırılır.
Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
Öğrencilerin sesli, sessiz ve tahmin ederek okuma yapmaları sağlanır.
a) Resimli sözlük, kavram haritası, sözlük, deyimler ve atasözleri sözlüğü ve benzer araçlardan yararlanılır. b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
Kelimelerin zıt anlamlılarını bulur.
Kelimelerin eş anlamlılarını bulur.
Eş sesli kelimelerin anlamlarını ayırt eder.
Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
Görsellerden hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
Olayların oluş sırasına göre anlatılması sağlanır.
Okuduğu metnin konusunu belirler.
Metnin ana fikri/ana duygusunu belirler.
Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
Metinle ilgili sorular sorar.
Metnin olay örgüsü, mekân, şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
Hikâye edici, bilgilendirici metin ve şiir hakkında örneklerden yararlanılarak genel kısa bilgiler verilir.
a) Başlık ve paragraf hakkında kısa bilgi verilir. b) Kıta ve dize hakkında kısa bilgi verilir.
Elektronik posta ve sosyal medya içeriklerine (davet, teşekkür mesajları vb.) yer verilir.
Metindeki gerçek ve hayalî ögeleri ayırt eder.
a) Metindeki problem durumlarının tespit edilmesi ve bunlara farklı çözüm yolları bulunması sağlanır. b) Metindeki durumlarla kendi yaşantıları arasında ilişki kurmaları teşvik edilir.
Görsel ve konu arasındaki ilişki vurgulanır.
Bilişim teknolojileri (bilgisayar, tablet) ve iletişim araçlarında kullanılan şekil ve semboller üzerinde durulur.
Harita, ilan, afiş, ürün etiketi, kullanım kılavuzu gibi materyallerden faydalanılır.
Tablo ve grafiklerde yer alan bilgilere ilişkin soruları cevaplar.