Doğal Afetlere Hazır Olmalıyız

Doğal Afetlere Karşı Nasıl Hazır Olabiliriz?

1. Heyelan (Toprak Kayması) : En çok Karadeniz Bölgesi'nde görülür.  

  • Heyelan tehlikesi olan yerlere evler yapılmamalıdır.

  • Heyelan tehlikesi olan yerlerde ağaçlandırma çalışmaları yapılmalıdır.

2. Çığ (Kar Düşmesi): En çok Erzurum çevresinde görülür.

  • Çığ düşme riski olan yerlerde ağaçlandırma çalışmaları yapılmalıdır.

  • Çığ tehlikesi olan yerlerde perdeleme(set) yapılmalıdır. 

3. Sel (Su Baskını) (En çok Karadeniz ve Hakkari civarında görülür.)

Dağlarda eriyen karlar aşağılarda sel meydana getirir. Bunu önlemek için;

  • Akarsu yataklarına setler ve barajlar yapılarak suyun akışını kontrol altına almalıyız.

  • Sel riski olan yerlerde ağaçlandırma çalışmaları yapılmalıdır.

4. Fırtına (100km Hızında Şiddetli Rüzgar): (En çok denize yakın şehirlerde görülür.)

  • Fırtınanın zararlarından korunmak için yapıların sağlam inşa edilmesi gereklidir.

  • Deniz kenarlarına çok yakın ev yapılmamalıdır. 

5. Deprem (Yer Sarsıntısı): (En çok Marmara Bölgesi'nde görülür.)

Deprem yer kabuğunun kırılmasıyla oluşur. Deprem için alınacak önlemler:

  • Acil durum planı hazırlamalıyız.

  • Deprem çantası hazırlamalıyız.

  • Binaları depreme dayanıklı yapmalıyız.

  • Eşyalarımızı duvara sabitlemeliyiz.

  • Acil durum için toplanma merkezi belirlemeliyiz.

  • Acil durumlarda aranacak kişiler listesi yapmalıyız.

 

DOSYA ADI DOSYA AÇIKLAMASI LİNK
UYARI ! Ödev bölümü hazırlanmaktadır.
UYARI ! Bu konunun oyunu bulunmamaktadır.

Ünitenin Kazanımları

  • SB.4.3.1. Çevresindeki herhangi bir yerin konumu ile ilgili çıkarımlarda bulunur.
    Yönler ile doğal ve beşerî unsurlara yakınlık, uzaklık açısından konum analizi yapılır. Doğal ve teknolojik yön bulma yöntemlerine ve araçlarına değinilir.
  • 15 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı SB.4.3.2. Günlük yaşamında kullandığı mekânların krokisini çizer.
    Sığınak, acil toplanma yeri, acil çıkış ve diğer güvenli alanlar kroki üzerinde gösterilir.
  • SB.4.3.3. Yaşadığı çevredeki doğal ve beşerî unsurları ayırt eder.
    Öğrencilerin yakın çevrelerini tüm unsurlarıyla birlikte tanımaları sağlanır.
  • SB.4.3.4. Çevresinde meydana gelen hava olaylarını gözlemleyerek bulgularını resimli grafiklere aktarır.
    Gözlem yapma süresi, farklı hava olaylarının gözlemlenmesine imkân verecek şekilde belirlenir. Ayrıca hava olaylarını aktarırken grafik okuma ve oluşturma becerileri üzerinde durulur.
  • SB.4.3.5. Yaşadığı yer ve çevresindeki yer şekilleri ve nüfus özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunur.
    Türkiye’nin Siyasi ve Fiziki Haritası öğrencilerle birlikte incelenir. Bu kazanım işlenirken şiir, hikâye, destan gibi edebi ürünlerden yararlanılır.
  • SB.4.3.6. Doğal afetlere yönelik gerekli hazırlıkları yapar.
    Öğrencinin yaşadığı çevrede karşılaşma olasılığı olan doğal afetlere öncelik verilir. Deprem çantası hazırlığı konusuna değinilir.