Hak ve Özgürlük İhlali

Hak ve Özgürlük İhlali

         Savaşlar, insanların en önemli hakkı olan "Yaşam Hakkı'nı" ellerinden alır. Bu durumda savaşlar yüzünden hak ve özgürlük ihlalleri çokça yapılmaktadır.

         Savaş mağduru çocuklar, başka ülkere gittiklerinde çok sevdikleri arkadaşlarını, oyuncaklarını gibi değer verdiklerini çok özlerler. Yeni bir yaşam onları çok zorlamaktadır. Yeni okul, yeni arkadaşlar, yeni bir dil. Tüm bunları sıfırdan öğrenmek ve uygulamak zorunda kalırlar. 

        Diğer çocuklar ya da insanlar savaş mağduru çocukların neler yaşadığını anlamazlar. Onları yabancı oldukları için görmezden gelebilir ya da yabancı düşmanlığı yapabilirler. Tüm bu durumlar çocukları olumsuz etkilemektedir.

        Dili, dini, ırkı ne olursa olsun her çocuk, sadece çocuk olduğu için hak ve özgürlüklere sahiptir. Bu haklar uluslararası sözleşmelerle güvence altına alınmıştır. Çocukların bu hak ve özgürlükleri elde etmek için herhangi bir çaba göstermesi gerekmez.

        Kendimize yapılmasını istemediğimiz bir davranışın başkalarına da yapılmaması için çaba göstermeliyiz.

Hak ve özgürlüklerinizin ihlal edilmesi durumunda neler hissedersiniz?

Değersiz, dışlanmış, incinmiş hissederiz.

Hak ve Özgürlüğümüzün ihlal edildiği durumlarda nerelere başvurabiliriz?

Öncelikle Çocuk Polisini arayabiliriz. (155) Okul meclisleri, il ve ilçe insan hakları kurulları, Kamu Denetçiliği Kurumu gibi kurumlara da başvurabiliriz.

Günümüzde 112 arayarak itfaiye, polis, ambulans vb. acil tüm durumlar için tek numarayı arıyoruz.

DOSYA ADI DOSYA AÇIKLAMASI LİNK
UYARI ! Ödev bölümü hazırlanmaktadır.
UYARI ! Bu konunun oyunu bulunmamaktadır.

Ünitenin Kazanımları

  • Y.4.2.1. Hak, özgürlük ve sorumluluk arasındaki ilişkiyi fark eder.
    Özgürlük ve sorumluluk arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
  • Y.4.2.2. İnsan olma sorumluluğunu taşımanın yollarını açıklar.
    • İnsanın kendine, ailesine, arkadaşlarına, diğer insanlara, doğaya, çevreye, hayvanlara ve insanlığın ortak mirasına karşı sorumluluklarına yer verilir.
  • Y.4.2.3. Hak ve özgürlüklerini kullanabilen ve kullanamayan çocukların yaşantılarını karşılaştırır.
    • Örneklerin hem yakın hem de uzak çevreyi kapsamasına özen gösterilir.
  • Y.4.2.4. Hak ve özgürlüklerinin ihlal edildiği veya kısıtlandığı durumlarda hissettiklerini ifade eder.
    • İnsanın kendine, ailesine, arkadaşlarına, diğer insanlara, doğaya, çevreye, hayvanlara ve insanlığın ortak mirasına karşı sorumluluklarına yer verilir.
  • Y.4.2.5. Hak ve özgürlüklerin ihlal edildiği veya kısıtlandığı durumların çözümünde ne tür sorumluluklar üstlenebileceğine ilişkin örnekler verir.
    • Çözüm önerilerinin uzlaşıya dönük, şiddetten uzak ve demokratik olması sağlanır. • Sorunların çözümü için izlenecek yollar ile başvurulacak kurum ve kuruluşlara [okul meclisleri, il ve ilçe insan hakları kurulları, Kamu Denetçiliği Kurumu (Ombudsmanlık) vb.] değinilir.
  • Y.4.2.6. Hak ve özgürlüklere saygı gösterir.
    • Kendi hak ve özgürlüklerine gösterilmesini beklediği saygıyı, kendisinin de başkalarının hak veözgürlüklerine göstermesi gerektiği vurgulanır.
  • Y.4.2.7. Hak ve özgürlüklerin kullanılmasının birlikte yaşama kültürüne etkisini değerlendirir.
    • Hak ve özgürlüklerin özenle kullanıldığı veya kısıtlandığı, ihlal edildiği durumların olası sonuçlarına yer verilir. • Cumhuriyet’in ve değerlerinin birlikte yaşama kültürüne katkısı vurgulanır.