Birlikte Yaşama Kültürü

Birlikte Yaşama Kültürü

Birlikte yaşamak için öncelikle bağımszı bir ülkede yaşıyor olmak gereklidir. Bağımsız bir ülkede yaşayan herkes, eşit ve özgür bir biçimde birlikte yaşarlar.

Her insan herşeyi yapamaz. Örneğin giydiğimiz ayakkabıyı kendimiz yapmıyoruz. Yapan birinden satın alıyoruz. Ya da ceketimizi kendimiz dikmiyoruz. Ceket satılan bir mağazadan alıyoruz. Hiç ceket ya da ayakkabı satılmayan bir ülke düşünün. Ya da sadece zenginlerin ceket ya da ayakkabı satın aldığını düşünün. O zaman fakirler ne yapacak? Eğer bir ülkede ayrımcılık olursa birlikte yaşamaktan bahsedemeyiz. 

Dayanışma ve iş birliğinin en güzel örneğini Türk halkı, Kurtuluş Savaşı sırasında vermiştir. Mustafa Kemal Atatürk önderliğinde, yediden yetmişe tüm halk bu savaşa katılmıştır. Herkes üzerine düşen fedakârlığı yapmıştır. Bu savaş sonucunda, Türk milleti azim ve dayanışma içerisinde zafere ulaşmıştır.

DOSYA ADI DOSYA AÇIKLAMASI LİNK
UYARI ! Ödev bölümü hazırlanmaktadır.
UYARI ! Bu konunun oyunu bulunmamaktadır.

Ünitenin Kazanımları

  • Y.4.2.1. Hak, özgürlük ve sorumluluk arasındaki ilişkiyi fark eder.
    Özgürlük ve sorumluluk arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
  • Y.4.2.2. İnsan olma sorumluluğunu taşımanın yollarını açıklar.
    • İnsanın kendine, ailesine, arkadaşlarına, diğer insanlara, doğaya, çevreye, hayvanlara ve insanlığın ortak mirasına karşı sorumluluklarına yer verilir.
  • Y.4.2.3. Hak ve özgürlüklerini kullanabilen ve kullanamayan çocukların yaşantılarını karşılaştırır.
    • Örneklerin hem yakın hem de uzak çevreyi kapsamasına özen gösterilir.
  • Y.4.2.4. Hak ve özgürlüklerinin ihlal edildiği veya kısıtlandığı durumlarda hissettiklerini ifade eder.
    • İnsanın kendine, ailesine, arkadaşlarına, diğer insanlara, doğaya, çevreye, hayvanlara ve insanlığın ortak mirasına karşı sorumluluklarına yer verilir.
  • Y.4.2.5. Hak ve özgürlüklerin ihlal edildiği veya kısıtlandığı durumların çözümünde ne tür sorumluluklar üstlenebileceğine ilişkin örnekler verir.
    • Çözüm önerilerinin uzlaşıya dönük, şiddetten uzak ve demokratik olması sağlanır. • Sorunların çözümü için izlenecek yollar ile başvurulacak kurum ve kuruluşlara [okul meclisleri, il ve ilçe insan hakları kurulları, Kamu Denetçiliği Kurumu (Ombudsmanlık) vb.] değinilir.
  • Y.4.2.6. Hak ve özgürlüklere saygı gösterir.
    • Kendi hak ve özgürlüklerine gösterilmesini beklediği saygıyı, kendisinin de başkalarının hak veözgürlüklerine göstermesi gerektiği vurgulanır.
  • Y.4.2.7. Hak ve özgürlüklerin kullanılmasının birlikte yaşama kültürüne etkisini değerlendirir.
    • Hak ve özgürlüklerin özenle kullanıldığı veya kısıtlandığı, ihlal edildiği durumların olası sonuçlarına yer verilir. • Cumhuriyet’in ve değerlerinin birlikte yaşama kültürüne katkısı vurgulanır.