1.Sınıf Uyum Haftası Etkinlikleri

ADIM ÇUF ÇUF

Süre: 1 ders saati

Amaç: Bu etkinlikle çocukların işitilebilir bir ses tonu ile göz teması kurarak kendini tanıtması, arkadaşlarını ve öğretmenini tanıması amaçlanmıştır.

Süreç: Öğretmen lokomotif olarak “Ben bir küçük trenim/Yaylaları gezerim/Arkadaş edinirim/… (Öğretmen ismini söyler.) trene” şeklinde şarkıyı söyler. Ardından bir çocuğun karşısında durur. Elini sıkarak onu oyuna davet eder, elinden tuttuğu çocuğu arkasına alarak ilk vagonu oluşturur. Vagona alınan çocuk, öğretmeninin yaptığı gibi başka bir arkadaşının elini sıkar ve “Merhaba, ben … (ismini söyler).” der. Tanıştığı çocuk da ismini söyleyince arkadaşının elinden tutar ve onu arkasına alır. Böylece çocuklar bir tren oluştururlar.

Değerlendirme: Öğretmen, çocuklara kimlerin isimlerini hatırladıklarını sorar ve onlardan ismini hatırladığı arkadaşlarının yanına gitmesini ister.

 

KARŞIMDAKİ KİM?

 

Süre: 1 ders saati

Araç Gereç: Örtü, perde, şal vb.

Amaç: Bu etkinlikle çocukların tanışma etkinliğinden sonra birbirlerinin isimlerini tanıması amaçlanmıştır.

Süreç: Öğretmen öğrencileri rastgele iki gruba ayırır. İki gruba ayrılan öğrencilerin ortasına grupları ayırmak ve birbirlerini görmelerini engellemek için perde yerleştirilir. Perde indirilir ve sırayla öğrencilerden birbirlerinin isimlerini söylemeleri beklenir. Oyun eşler değiştirilerek devam eder.

Değerlendirme: Oyun boyunca eşler değiştikçe öğrenci birçok arkadaşının ismini öğrenmiş olur. Öğretmen, çocuklara kimlerin isimlerini hatırladıklarını sorar.

 

YÜN TIRTIL – YÜNDEN TIRTIL

Süre: 1 ders saati

Araç Gereç: Yün yumağı

Amaç: Bu etkinlikle çocukların grup olarak hareket etmeyi öğrenmeleri amaçlanmıştır.

Süreç: Çocukların art arda dizilmeleri sağlanır. Öğretmen bir yün yumağını eline alır. Kendi adını söyleyerek arkasındaki çocuğa yumağı verir ve ipin bir ucundan tutmaya devam eder. Sonrasında tüm çocuklar sırayla adını söyleyerek son çocuğa gelene kadar yumağı arkadaşlarına vermeye ve ipin bir ucundan tutmaya devam eder. Sıranın sonundaki çocuk adını söyledikten sonra öğretmen bu çocuğun yanına gelir. “Yün tırtıl, yünden tırtıl gel benimle pıtır pıtır.” tekerlemesini yüksek sesle söyler ve grubun tekrar etmesini ister. Öğretmen, artık bir tırtıl olduklarını ve beraber hareket etmeleri gerektiğini söyler. Çocuklardan ipi tutmaya devam ederek grup hâlinde verilen yönergelere uymalarını ister (Tırtılın karnı acıktı, hızlı yürüyor. Tırtıl yoruldu, çömeliyor vb.).

Değerlendirme: Etkinlik tamamlanınca çocuklar, dağınık hâlde etkinlik alanında dolanırlar. Öğretmen, tekerlemeyi iki kez tekrar edeceğini söyler ve bu sürede çocukların eski yerlerine gelerek sıralanmalarını ister.

 

AKLINDA TUT

Süre: 1 ders saati

Amaç: Bu etkinlikle öğrencinin arkadaşlarının isimlerini aklında tutması ve hafızalarının güçlenmesi hedeflenmektedir.

Süreç: Öğrenciler el ele tutuşup halka oluşturur (Halka büyüklüğü en fazla 8 kişiden oluşmalıdır). Öğretmen halka içerisinden rastgele birini seçer. Seçilen kişi ismini söyler. Daha sonra seçilen kişinin sağındaki öğrenci önce arkadaşını göstererek onun ismini, sonra kendi ismini söyler. Her öğrenci oyunu başlatan öğrencinin ismiyle başlamalıdır. Bu oyun sağa doğru bu şekilde ilerler.

Değerlendirme: Oyun sonunda öğretmen öğrencilere rastgele seçeceği arkadaşlarının adlarını sorar.

 

GİZEMLİ KUTU

Süre: 2 ders saati

Araç Gereç: Merak uyandıracak şekilde hazırlanmış bir karton kutu, okul birimlerinin görselleri veya materyalleri.

Amaç: Bu etkinlikle çocukların grup olarak hareket etmeyi öğrenmeleri amaçlanmıştır.

Süreç: Öğretmen renkli ve dikkat çekici bir kutu ile sınıfa gelir. Çocuklardan kutunun içinde neler olabileceğini ve içindekilerin nereden geldiğini tahmin etmelerini ister. Daha sonra kutuyu açar ve tuvaletler için yönlendirme levhası, sabun veya tuvalet kâğıdı; kantin için yiyecek örneği; kütüphane için kitap gibi okulun farklı birimlerine ait ipucu niteliğindeki örnekleri çocuklara gösterir. Bu örneklerin ait olduğu okul birimleri hakkında bilgi verir ve çocukları tanımaları için o birimlere götürür.

Değerlendirme: Çocuklardan okulun hangi birimlerine gittiklerini ve bu birimlerin işlevlerini söylemelerini ister.

 

OKULUNU KEŞFET

Süre: 1 ders saati Araç Gereç: Zarf, okul binasının fotoğrafı, karton, yapıştırıcı ve makas

Amaç: Bu etkinlikle çocukların okulu ve okulun farklı birimlerini tanıması amaçlanmıştır.

Süreç: Öğretmen, etkinlik öncesinde okulun ön cephesinden çekilmiş bir fotoğrafın çıktısını alır ve onu kartona yapıştırır. Kartona yapıştırılmış okul fotoğrafı, tanıtılması hedeflenen birim sayısı kadar yapboz parçasına ayrılır. Bu parçaların arka yüzüne tanıtılması hedeflenen birimlere ait ipuçları yazılır. Örneğin “Bütün okulu idare eder, masası ve koltuğu vardır. Neresidir ve kimdir?” Her bir yapboz parçası ayrı zarflara konularak etkinlik öncesinde hedeflenen birimdeki görevliye verilir. Öğretmen, sınıfa ilk ipucunun yer aldığı zarf ile girer. Bu zarfın içinden çıkan yapboz parçasını gösterir ve arkasındaki ipucunu okur. “Müdür odası ve müdür” cevabı alındıktan sonra tüm çocuklarla birlikte müdür odasına gidilir. Bir sonraki yapboz parçası müdürün elindeki zarftan alınır. Bu şekilde yapbozun tüm parçaları toplandıktan sonra sınıfa gelinir ve yapboz tamamlanır.

Değerlendirme: Tamamlanan yapboz parçaları karıştırılır. Çocuklardan okul görselini tekrar oluşturmaları beklenir. Yukarıda yer alan etkinlikler örnek olarak verilmiş olup çocukların bireysel farklılıkları, okul ve çevre koşulları dikkate alınarak öğretmenler tarafından istenilen şekilde uyarlanabilir.

 

SENCE NE OLMALI?

Süre: 1 ders saati Araç Gereç: İki farklı renkte karton

Amaç: Bu etkinlikle çocukların sınıf ve okul kurallarını fark etmeleri amaçlanmıştır.

Süreç: Öğretmen etkinlik öncesinde her çocuk için iki farklı renkte tercih kartları hazırlar. Bir renk doğru davranışı, diğer renk yanlış davranışı temsil eder. “Okulda ve sınıfta yerlere çöp atmamalıyız, arkadaşlarımızın eşyasını izinsiz kullanmalıyız, koridorda koşmalıyız, okula zamanında gelmeliyiz.” gibi doğru ve yanlış davranış örnekleri verir. Çocuklardan her bir davranış için ellerindeki kartonları kaldırarak tercihte bulunmalarını ister.

Değerlendirme: Etkinlikte çocuklara verilen davranışların doğru olup olmadığını ve tercihlerinin gerekçelerini söylemeleri istenir.

 

ÇANTAMDA NE VAR?

Süre: 1 ders saati

Araç Gereç: Kitap, defter, kalem, silgi, çanta, resim kâğıtları vb.

Amaç: Bu etkinlikle çocukların sınıfta kullanacağı araç gereçleri ve bunların işlevlerini tanıması amaçlanmıştır.

Süreç: Öğretmen bir okul çantası ile sınıfa girer ve çocuklardan çantanın içinde ne olduğunu tahmin etmelerini ister. Çocuklar, kendilerine etkinlik öncesinde verilen boş kâğıtlara tahminlerini çizerler. Öğretmen, çantadan bir silgi çıkarır ve işlevini anlatır. Kimlerin silgi çizdiği sorulur. Daha sonra öğretmen çantadan çıkaracağı kitap, defter, kalem gibi materyaller ile bu etkinliği devam ettirir.

Değerlendirme: Çocuklardan sınıfta hangi araç gereçlerin ne amaçla kullanıldığını ifade etmeleri istenir.

 

BENİM GÜZEL OKULUM

Süre: 1 ders saati

Araç Gereç: A3 kâğıdı, boya kalemleri,oyun hamuru,oyun blokları

Amaç: Bu etkinlikle öğrencinin el ve göz koordinasyonlarının gelişmesi, yarım kalan bir işi tamamlama becerisi, iş birlikli çalışma becerisinin gelişmesi hedeflenmektedir.

Süreç: Öğretmen, öğretim yöntem ve tekniklerinden istasyon tekniğini uygulamak için 3 adet etkinlik masası oluşturur. Her masaya farklı etkinlik yapılması planlanır. 1. masa resim masası, 2. masa oyun hamuru masası, 3. masa oyun blokları masası şeklinde tasarlanır. Bir konu belirlenir. Örneğin “Benim Güzel Okulum” temalı bir çalışma yapılabilir. Sınıftaki öğrenciler öğretmen tarafından rastgele üç gruba ayrılır. Öğretmen bütün gruplarla birlikte bir tren oluşturup grupları istasyonlara dağıtır. İstasyonlarda en fazla 10 dakika çalışıldıktan sonra öğretmen düdüğü ile daha önce çalışmadığı istasyona yönlendirir. Her öğrenci bütün istasyonlarda çalıştığı zaman etkinlik sona erer. Burada amaç yarım kalan etkinliklerin yeni grup tarafından tamamlanmasıdır.

Değerlendirme: Etkinlik sonunda bütün ürünler tahta önünde sergilenir ve öğrencilerin etkinlik üzerine konuşmaları sağlanır.

DOSYA ADI DOSYA AÇIKLAMASI LİNK
UYARI ! Ödev bölümü hazırlanmaktadır.
UYARI ! Bu konunun oyunu bulunmamaktadır.

Ünitenin Kazanımları

  • HB.1.6.1. Yakın çevresinde bulunan hayvanları gözlemler.
    Yakın çevresinde bulunan hayvanlar (balıklar, kuşlar, sürüngenler, böcekler ve evcil hayvanlar vb.), bu hayvanların nelerle beslendikleri ve nerede barındıkları üzerinde durulur. Gözlem yapılacaksa gerekli güvenlik önlemleri alınır.
  • HB.1.6.2. Yakın çevresinde bulunan bitkileri gözlemler.
    Yakın çevresinde bulunan bahçe bitkileri, yabani bitkiler ve ağaçlar, bitkilerin zaman içinde nasıl değiştiğini (bitkilerin büyümesi, yapraklarını dökmesi ve açması ile çiçek açması vb.) gözlemler. Gölemlerinden yararlanılarak bu hususlar üzerinde durulur.
  • HB.1.6.3. Yakın çevresinde bulunan hayvanları ve bitkileri korumaya özen gösterir.
    Yakın çevresinde bulunan hayvanları ve bitkileri korumaya özen gösterir.
  • HB.1.6.4. Doğayı ve çevresini temiz tutma konusunda duyarlı olur.
    Doğayı ve çevreyi temiz tutmak için gerekenlerin yapılması ve bu konuda çevredekilerin nezaket kuralları çerçevesinde uyarılması üzerinde durulur.
  • HB.1.6.5. Geri dönüşümü yapılabilecek maddeleri ayırt eder.
    Plastik, kâğıt, pil, bitkisel yağ ve cam gibi maddeler üzerinde durulur.
  • HB.1.6.6. Güneş, Ay, Dünya ve yıldızları gözlemler.
    Güneş, Ay, Dünya ve yıldızların şekli ve büyüklüğü gibi konular üzerinde durulur.
  • HB.1.6.7. Mevsimleri ve özelliklerini araştırır.
    Mevsimleri ve özelliklerini araştırır.
  • HB.1.6.8. Mevsimlere göre doğada meydana gelen değişiklikleri kavrar.
    Mevsimlere göre doğadaki değişiklikler ile bu değişikliklerin bitkiler, hayvanlar ve insanlar üzerindeki etkilerinin neler olduğu üzerinde durulur.