İyi Bir Dinleyicinin Özellikleri
İyi Bir Dinleyici;
-
Dinlemek için hazırlık yapar ve dinleme amacını belirler.
-
Dikkatini dinlediği şeye ve dinlediği kişiye yoğunlaştırır.
-
Görgü kurallarına uyarak dinlediği kişinin dikkatini dağıtacak davranışlardan kaçınır.
-
Anlatıcı (dinlediği kişi) ile göz teması kurar.
-
Dinlemek istediğini konuşmacıya hissettirir.
-
Konuşan kişinin sözünü kesmez. Konuşmanın bitmesini bekler.
-
Dinledikleriyle ilgili not alır.
-
Sorgulayarak dinler ve dinlediklerini zihninde canlandırır.
-
Dinlediklerine ilişkin sorular sorar ve soruları yanıtlar.
DOSYA ADI | DOSYA AÇIKLAMASI | LİNK |
---|
UYARI ! Ödev bölümü hazırlanmaktadır.
UYARI ! Bu konunun oyunu bulunmamaktadır.
Ünitenin Kazanımları
Görselden/görsellerden hareketle dinleyeceği/izleyeceği metnin konusunu tahmin eder.
Dinlediklerinde/izlediklerinde geçen olayların gelişimi ve sonucu hakkında tahminde bulunur.
Dinlediği/izlediği metni ana hatlarıyla anlatır.
Dinlediklerinde/izlediklerinde geçen, bilmediği kelimelerin anlamını tahmin eder.
Dinlediklerinin/izlediklerinin konusunu belirler.
Dinlediklerinin/izlediklerinin ana fikrini/ana duygusunu belirler.
Olay, şahıs, varlık kadrosu ve mekâna yönelik sorular (ne, kim, nerede, nasıl, neden ve ne zaman) yöneltilir.
Dinlediklerine/izlediklerine farklı başlıklar önerir.
Dinledikleriyle/izledikleriyle ilgili görüşlerini ifade eder.
Dinlediği/izlediği hikâye edici metinleri canlandırır.
a) Öğrencilere medya metinleri (reklam, kamu spotu vb.) dinletilerek/izletilerek bunların hedef kitlesi ve amacı hakkında çıkarımda bulunmaları sağlanır. b) Öğrencilerin dinledikleri/izlediklerinin içeriğini tutarlılık açısından sorgulamaları sağlanır.
a) Öğrencilerin dikkatlerini yoğunlaştırmaları sağlanır. b) Dinlerken/izlerken hoşuna giden cümleleri, önemli bilgileri vb. not almaları konusunda teşvik edilir.
Konuşmacının sözlü olmayan mesajlarını kavrar.
Kelimeleri anlamlarına uygun kullanır.
Hazırlıksız konuşmalar yapar.
a) Öğrencilerin izledikleri bir filmi tanıtmaları, görüş ve düşüncelerini belirterek anlatmaları sağlanır. b) Öğrencilerin verilen bir konuyu görsellerle destekleyerek kısa sunum hazırlamaları ve prova yapmaları sağlanır
a) Nezaket kurallarına uygun konuşulması gerektiği hatırlatılır. b) Beden dilini etkin kullanmanın önemi vurgulanır.
a) Öğrenciler konuşma/tartışma sırasında kendi düşüncelerini uygun şekilde ifade etmeleri için teşvik edilir. b) Farklı bakış açılarına anlayışla yaklaşmanın önemi vurgulanır. 31 Türkçe Dersi Öğretim Programı c) Başkalarını dinleme, uygun hitap ifadeleri kullanma, başkalarının sözünü kesmeme, konuşmanın bitmesini bekleme, akış içinde söz alarak konuşmaya katılma, karşısındakini saygıyla ve sabırla dinlemenin gerekliliği hatırlatılır. d) Bir konuşmadaki/tartışmadaki bakış açılarını ayırt etmeleri sağlanır.
Konuşmalarında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanır.
Eş sesli kelimelerin anlamlarını ayırt eder.