Modül 9: Güvenli Okul ve Okul Güvenliği Modül 9: Güvenli Okul ve Okul Güvenliği

Ekleyen: admin | Etiketler: Graphic, web, | Yorumlar: 113

Güvenli okul nedir?

Öğrenci, öğretmen ve diğer personelin kendilerini fiziksel, psikolojik ve duygusal açıdan özgür ve güvenli hissettikleri okullar güvenli olarak tarif
edilmektedir.


Okul güvenliği nedir?

Öğrenci ve okul personelinin okul içinden ya da çevreden kaynaklanan suç, şiddet, saldırganlık, zorbalık, hırsızlık, vandalizm, alkol, sigara ve uyuşturucu madde kullanımı, cinsel ve ırksal taciz gibi istenmeyen davranışlara karşı korunmaları ve okulda bir kriz ortamı yaratabilecek olağanüstü hâllerde can güvenliklerinin en üst düzeyde sağlanmasıdır.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özellikleri nelerdir?

  • Etkili Okul Yöneticiliği ve Liderliği

  • Okulu Oluşturan Mekânların Kontrolü

  • Güven Hissi

  • Saygı

  • Samimiyet

  • Fiziksel Zarar, Gözdağı, Zorbalık ve Tacizin Bulunmaması

  • Alay, Nefret Dili ve Sosyal Dışlanmadan Uzak Olma

  • Çatışma Riskinden Uzak Olma

  • Doğal Afetlerden Uzak Olma

  • Sorumluluk Duygusunu Geliştirme

  • İhtiyacı Olan Öğrencilerin İhtiyaçlarını Giderme

  • Eşit Muamele

  • Akademik Başarıya Odaklanma

  • Veliler ve Toplumla İyi İlişkiler İçinde Olma

  • İfade Özgürlüğünü Destekleme

  • Güvenlik Problemlerini Açıkça Tartışma

  • İletişim

  • Empati Kültürünü Geliştirme

  • Güvenliği Tehdit Eden Davranışları Ödüllendirmeme ve Görmezlikten Gelmeme

  • Kolluk Güçleriyle İş Birliği

  • Her Türlü Bağımlılıkla Mücadele

  • Göçmen Çocukların Problemlerini Yönetebilme

  • Krize Hazırlık ve Krize Müdahale Planlarına Sahip Olma


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Etkili Okul Yöneticiliği ve Liderliği nedir?

Güvenli okulların inşası için okul idaresinin ve öğretmenlerinin etkili liderlik sergilemeleri gerekmektedir.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Okulu Oluşturan Mekânların Kontrolü nedir?

Okulların güvenli olabilmesi için okulun bütün mekânlarına hâkim olunması gerekmektedir.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Güven Hissi nedir?

Güven hissi güvenli okulun en temel göstergelerinden biridir. Okullarda sağlıklı öğrenmelerin meydana gelebilmesi için öğrenciler sınıf içindeki ve  dışındaki bütün süreçlerde güven içinde olmalıdırlar.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Saygı nedir?

Güvenli okulların temel göstergelerinden biri de okullardaki karşılıklı saygı kültürüdür.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Samimiyet nedir?

Okulun paydaşları arasındaki samimiyet, okul güvenliğinin temel göstergelerinden biridir.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Fiziksel Zarar, Gözdağı, Zorbalık ve Tacizin Bulunmaması nedir?

Güvenli okullar fiziksel zarar, gözdağı, zorbalık ve tacizin bulunmadığı yerlerdir. Okullarda bu tür problemlerin olmaması için gerekli önlemler alınmalıdır.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Alay, Nefret Dili ve Sosyal Dışlanmadan Uzak Olma nedir?

Alay, nefret dili ve sosyal dışlanma okulların güvensiz hâle gelmesindeki sebepler arasındadır.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Çatışma Riskinden Uzak Olma nedir?

Terör ve çatışma ortamı 21. yüzyılda insanlığın karşılaştığı problemler arasında yer almaktadır.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Doğal Afetlerden Uzak Olma nedir?

Güvenli okul iklimini olumsuz yönde etkiyen diğer bir risk de doğal afetlerdir.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Sorumluluk Duygusunu Geliştirme nedir?

Okul müdürü, öğretmen, öğrenci, çalışan ve diğer paydaşların güvenli okul için sorumluluk almaları gerekmektedir.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden İhtiyacı Olan Öğrencilerin İhtiyaçlarını Giderme nedir?

Aileleri tarafından temel ihtiyaçları karşılanamayan öğrencilerin bulunduğu bir eğitim kurumunda güvenli okul ikliminin tesis edilebilmesi zordur.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Eşit Muamele nedir?

Öğrencilere eşit muamele edilmemesi, güvenli okul iklimini zedeleyen diğer bir problemdir.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Akademik Başarıya Odaklanma nedir?

Akademik başarısı yüksek olan okullarda güvenli okul iklimini tehdit eden problemler daha az yaşanmaktadır.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Veliler ve Toplumla İyi İlişkiler İçinde Olma nedir?

Güvenli okulun göstergelerinden biri de okulun yönetim kadrosunun ve öğretmenlerinin veliler ve toplumla iyi ilişkiler kurmasıdır.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden İfade Özgürlüğünü Destekleme nedir?

Güvenli okulların bir özelliği de öğrencilerin kendilerini rahatça ifade edebilmeleridir. Özgür düşünebilen ve fikirlerini beyan eden öğrencilerin
akademik başarılarının daha yüksek olduğu bilinmektedir.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Güvenlik Problemlerini Açıkça Tartışma nedir?

Güvenli okullarda okulun güvenlikle ilgili problemleri okul paydaşlarıyla açıkça tartışılır ve çözümler üretilir.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden İletişim nedir?

Sağlıklı öğrenmelerin meydana geldiği okulların temel göstergelerden biri okulu oluşturan paydaşlar arasındaki açık ve kesinti siz iletişimdir.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Empati Kültürünü Geliştirme nedir?

Güvenli okulların bir diğer özelliği okuldaki empati kültürüdür.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Güvenliği Tehdit Eden Davranışları Ödüllendirmeme ve Görmezlikten Gelmeme nedir?

Okul iklimini tehdit edebilecek davranışların ortaya çıkması durumunda okul idaresi, öğretmen ve çalışanlar uygunsuz davranışları görmezlikten
gelmemelidir.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Kolluk Güçleriyle İş Birliği nedir?

Güvenli okul denilince sadece okul içinin güvenli olması yeterli değildir. Okul çevresinin de güvenli olması gerekmektedir.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Her Türlü Bağımlılıkla Mücadele nedir?

Madde, teknoloji, oyun ve internet vb. bağımlılık türleri öğrencilerin kendilerine zarar verebilmelerinin yanında şiddet, zorbalık, vandalizm vb.  olumsuz davranışlar sergilemelerine neden olmaktadır.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Göçmen Çocukların Problemlerini Yönetebilme nedir?

Göçmen öğrencilere sahip okul idareleri, öğretmenler ve diğer çalışanlar bu öğrencilerden aynaklanan problemlerin nasıl yönetilebileceği  konusunda deneyim sahibi olmalıdırlar.


Güvenli okulun literatürde ortaya koyulan özelliklerinden Krize Hazırlık ve Krize Müdahale Planlarına Sahip Olma nedir?

Okul idaresi, öğretmenler ve diğer çalışanlar okul ortamında ortaya çıkabilecek her türlü kriz ve probleme karşı hazırlıklı olmalı ve müdahale planları geliştirmelidirler. Bu çerçevede, olası kriz ve risklere karşı zaman zaman tatbikatlar yapmakta fayda vardır.


Zorbalık nedir?

Yaşça daha büyük ya da fiziksel olarak güçlü olan çocukların kendilerinden daha güçsüz olan çocukları sürekli olarak hırpalaması, eziyet etmesi ve rahatsız etmesidir.


Zorbalığın ayırt edici özellikleri nelerdir?

Zorbalık bilinçli ve istençli olarak yapılan ve kurbana fiziksel, zihinsel, sosyal ya da psikolojik olarak zarar verme amacı güden söz ve eylemlerdir. Zorbalık bir kereye mahsus değildir. Çeşitli zaman aralıklarında tekrarlanıyor olması gerekir. Zorbalar eylemlerini bireysel veya grupla yapabilecekleri gibi, kurbanlar da bu eylemlerden bireysel ya da grup olarak zarar görebilirler. Zorbaca davranışa maruz kalan kurbanın kendini koruyamayacak ve savunamayacak fiziksel veya zihinsel nitelikte olması gerekir. Zorbaca davranışlar sergileyen bireylerin genellikle bu eylemler sonunda kendilerine çıkar sağladıkları görülür. Zorbalar, kurban veya kurbanlarının acı çekmesinden, küçük düşmesinden zevk alırlar. Zorbalar ve kurbanlar ile sergilenen zorbaca davranışlar dikkate alınmalıdır.


Siber zorbalık nedir?

Bireylerin internet ve elektronik medyayı kullanarak saldırgan davranışlarda bulunmasıdır.


Siber zorbalık günümüzde nasıl ortaya çıkmıştır?

Bilgi ileti şim teknolojileri, özellikle internet, insanların her geçen gün artan bilgiye ulaşma, saklama ve paylaşma gereksinimine yanıt vermesi özelliği ile yaşamın vazgeçilmez bir parçası olmuştur. Bu şekilde de siber zorbalık teknolojinin gelişmesiyle gündemimizde güçlü olarak yerini almıştır.


Geleneksel zorbalık nedir?

Çocukların akranlarına fiziksel ya da psikolojik baskı, şiddet uygulaması sonucuyla yapılan zorbalıktır.


Geleneksel zorbalık ve fiziksel zorbalığın farkı nedir?

Geleneksel zorbalıkta özellikle çocuklar diğerleri tarafından tanındığı ve bu da kaygıyı artırdığından dolayı çocuklar genellikle siber zorbalığı tercih
etmektedirler. Geleneksel zorbalıkta öğrencilerin kimliği bilinirken siber zorbalıkta bu kimlik gizli tutulmaktadır.


Siber zorbalığın sebepleri nelerdir?

  • İntikam alma

  • Cezalandırma arzusu

  • Popüler olma arzusu

  • Aile içinde yaşanan sorunlar,

  • Düşük öz güven


Gerçek dünyada elde edilemeyen başarıyı sanal dünyada yakalama arzusu Siber mağduriyet nedir?

Kişinin dijital teknolojiler aracılığıyla kendine zarar veren saldırgan tutumlara maruz kalması ve bunun da kişide mağduriyet oluşturmasıdır.


Bağımlılığın özellikleri nelerdir?

Bağımlı bireyler, belirli bir maddeye karşı aşırı ve yoğun ilgi gösterirler ve kişinin yaşamı boyunca sürebilir. Bireyler zamanla maddeye karşı tolerans geliştirler ve bu maddeyi gittikçe daha çok kullanmak isterler. Bağımlılığın biyolojik, sosyal ve davranışsal boyutları vardır ve yeniden tekrar eden bir rahatsızlıktır. Madde alınmadığı zaman fizyolojik uyumun bozulmasına bağlı olarak fiziksel belirtiler çıkar.


Bağımlılık nedir?

Bağımlılık herhangi bir maddenin zarar veren sonuçlarına rağmen sürekli ve aşırı kullanımı sonucu ortaya çıkan bir rahatsızlıktır.


Siber zorbalık nasıl önlenebilir?

Çocuklarınızın mutlaka şifre kullanmalarını ve bu şifreleri kimseyle paylaşmamaları sağlanabilir. Çocuğun sosyal medya hesaplarında gizlilik ayarlarını uygulanabilir. Siber zorbalar karşıdan duygusal bir yanıt isterler. Çocuğun bu tür bir durumda asla karşıdakine yanıt vermemesi sağlanmalıdır. Siber zorbalık yapanları ilgili makamlara bildirmek gerekmektedir. Çocuklarla rahat bir iletişim iklimi oluşturulması gerekmektedir. Siber zorbalığın ne olduğu çocuklara anlatılmalı ve bu hususta farkındalık sağlanmalıdır. Çocukların çevrim içi aktivitelerinin (oyun vb.) gözlemlenmesi gerekmektedir. Uygulamalar ve çevrim içi platf ormlar hakkında bilgi sahibi olunması gerekmektedir. Öğretmenlerin de bu konuda özellikle ailelere ve çocuklara yönelik bilgilendirme yapmaları çok önemlidir. Öğrenci, öğretmen ve ailelere yönelik zorbalık ve siber zorbalık seminerleri düzenlenmelidir. Okul ve aile arasındaki iş birliği ve iletişimin arttırılması gerekmektedir. Zorbalığı ve siber zorbalığı önlemeye ve azaltmaya yönelik olarak öğrencilerin çatı şma çözme, problem çözme, iletişim becerileri, duygu düzenleme becerileri vb. özelliklerini artırıcı etkinler ve grup çalışmaları, psikolojik danışmanlar/rehber öğretmenler tarafından yapılabilir.


İnternet bağımlılığının ortaya çıkarttığı sorunlar nelerdir?

İnternetin bağımlılığı bazı psikolojik, davranışsal ve duygusal problemleri de insan yaşamına getirmektedir.


İnternet bağımlılık kaça ayrılır? Bunlar nelerdir?

  • Davranışsal belirtiler

  • Fiziksel ve zihinsel belirtiler

  • Sosyal belirtiler


İnternet bağımlılığının sonuçları nelerdir?

İnternet bağımlılığının bedensel, sosyal ve psikolojik olmak üzere üç sonucu vardır.


İnternet bağımlılığında Fiziksel ve zihinsel belirtiler nelerdir?

  • İnternet kullanımının azalmasıyla birlikte anksiyete internetle ilgili obsesif düşünceler ve hayallerde artış

  • İnternet kullanımını kontrol etmek veya azaltmak için süregelen bir istek ve arzunun olmaması

  • Durgunluk

  • Uykusuzluk

  • Panik atak ve kızgınlık hâllerindeki artış

  • Kan basıncı ve kalp dolaşım sistemi bozuklukları

  • Stres

  • Konsantrasyon eksikliği

  • Baş, mide ve kas ağrıları

  • Görme zayıflıkları


İnternet bağımlılığında sosyal belirtiler nelerdir?

  • Önemli sosyal mesleki ve serbest zaman faaliyetlerinin internet kullanımı yüzünden bırakılması

  • İş yerinde veya okulda azalan üretkenlikle birlikte yüksek gerilim ve rekabet ortamı oluşması


İnternet bağımlılığında davranışsal nedenler nelerdir?

  • İnternette geçen sürenin giderek artması

  • Amaçlandığından daha uzun süreli internet kullanma

  • Kullanımla ilgili yalan söyleme

  • İnternetle ilgili aşırı zihinsel uğraş

  • İnterneti diğer problemlerden kaçmak içi kullanma

  • İnternet kullanımının sebep olduğu psikolojik, sosyal, fiziksel ve mesleki problemlere rağmen kullanmada ısrar etme


İnternet bağlılığının bedensel sonuçları nelerdir?

  • İnterneti sık kullananlar beslenmeyi o kadar ihmal ederler ki ciddi bir şekilde zayıfl ayabilirler. Ancak büyük bir kısmının aşırı kilolu olduğunu görebiliriz.

  • Sırt ağrıları, baş ağrıları, göz şikâyetleri aşırı internet kullanımının diğer sonuçlarıdır.


İnternet bağlılığının sosyal sonuçları nelerdir?

  • Gerçek dünyaya ait ilişkilerin azalması

  • Hobi ve ilgi alanlarının ihmal edilmesi

  • Kişisinin giderek yalnızlaşması


İnternet bağlılığının psikolojik sonuçları nelerdir?

İnternet bağımlıları kendisine güvenmeyen kendisinden şüphe eden bir kişiliğe sahiptirler.


Chibbaro, Ricks ve Lanier dijital bağımlılıkların önlenmesinde okul psikolojik danışmanlarına/rehber öğretmenlere yönelik bir model önermişlerdir. Bu modelin aşamaları nelerdir?

  • Profesyonel gelişim

  • Tüm okul çapında eğitim

  • Aile ve toplum eğitimi

  • Öğrenci değerlendirmesi

  • Önleyici çalışmalar

  • Kaynaklar


İnternet bağımlılığını önlemede okullara ve öğretmenlere düşen görevler nelerdir?

  • Okullarda özellikle ilkokul seviyesinde önleyici programlar uygulanabilir.

  • Öğretmenler öğrencilerinin kişilik özelliklerine odaklanmalılar.

  • Öğretmenlerin, öğrencilerin diğer akranları ile ilişkilerini incelemeleri gerekir.

  • Özellikle öğrenci yalnız ve içine kapanık ise sosyal medyada daha fazla vakit geçirebilir.

  • Öğrencilere internetin pozitif ve negati f etkileri ile ilgili atölye çalışmaları düzenlenebilir.

  • Benlik saygısı düşük çocukların internet aktivitelerine daha fazla dâhil oldukları görülmektedir.


Öğrenme nasıl gerçekleşir?

Öğretmenler ve öğrenciler arasındaki resmî ve gayri resmî ileti şim ile gerçekleşen etkileşimler aracılığıyla yaratılan sosyal ilişkiler ağı içerisinde gerçekleşmektedir.


Pozitif bir okul ikliminin oluşması için okullarda nasıl bir iletişim sistemi kurulmalıdır?

Güvenli eğitim iletişiminin kurulması gerekmektedir.


Güvenli eğitim iletişimi nedir?

Güvenli eğitim iletişimi, sadece çocuklarla kurulan iletişimi değil aynı zamanda tüm paydaşların birbirleri arasında kuracakları iletişimin güvenli
olmasını gerektirmektedir.


Öğretmenlerin kuracağı güvenli iletişim stratejileri nelerdir?

  • Duruma uygun iletişim tonunu belirlemek

  • Okulun iletişim planlarını bilmek ve bu planların gerektirdiği sorumluluklar kapsamında hareket etmek

  • Problemler ortaya çıkmadan önce iletişim kanallarının oluşturulması ve bunların açık tutulması

  • İletişim etkinliğine pozitif olarak başlamak

  • Aktif dinleme edimini uygulamak ve iletişim sırasında karşıdaki kişi ile etkileşime girmek

  • Uzlaşılan noktaları vurgulamak ve ödün vermeye rıza gösterebilmek

  • Gizliliğe saygı göstermek

  • Dedikodudan kaçınmak

  • Pozitif bir noktaya vurgu yaparak iletişimi sonlandırmak


Eğitim güvenliği konusunda farklı tehditler karşısında ebeveynler ile kurulacak iletişim türlerinde doğru tonun bulunmasına özel bir vurgu yapan uluslararası eğitim kuruluşu nedir?

UNICEF


Türkiye’ye yerleşmiş olan yabancı uyruklu vatandaşların çocuklarının eğitime yöneliminin kontrolü neden önemlidir?

Yabancı uyruklu vatandaşların önemli bir kısmı kamplarda yaşamamaktadır ve kontrol altında olmadıklarından dolayı da çocuklarını eğitim kurumlarına göndermemektedirler. Çocukların eğitim kayıplarıyla karşılaşmamak için sıkı takip gerekmektedir.


Ebeveynlerden beklenen en iyi aile içi eğitim nedir?

Doğru örnek vererek yaşamak, rol model olmak,


Bir yabancı çocuğun okuldaki başarısının kalitesini alanyazınından soracağımız hangi sorularla belirlenir?

  • Aile içi iletişim nasıldır?

  • Ebeveynler çocuklarına rol model olabiliyor mu?

  • Çocuğa gerekli olan destek veriliyor mu? Yoksa çocuğa danışmadan çocuğun yaşamındaki hemen her şey “helikopter ebeveynler” tarafından mı doldurulmaktadır?

  • Okul ve aile ilişkileri nasıldır?

  • Ailede çocuğun eğiti mini destekleyen aile ortamı var mıdır?

  • Göç sürecinden dolayı çocuğun yaşadığı travmalar var mıdır?

  • Çocuğun iç dünyasına girip çocuğu anlamak için çocuk ve ebeveynleriyle hangi yöntemlerle iletişim sağlanmaktadır?

  • Çocuğun yakın çevresini oluşturan akran grubunun özellikleri nedir?

  • Çocuğun okulda arkadaşları var mıdır?


Çocuğun kimlik oluşumu ve kültürel bagajının zenginliği konusunda neler etkili olmaktadır?

  • Ebeveynlerin eğitim seviyesi

  • Ebeveynlerin ekonomik durumu

  • Ebeveynlerin sosyal statüsü


Yabancı uyruklu öğrencilerin hem okula devam etmelerinde hem okulda akademik başarı ve motivasyonlarının artırılmasında, aynı zamanda da bu öğrencilerin ebeveynlerinin endişesi olmadan okula gitmelerinde en önemli faktör nedir?

Güvenli bir okul ortamının sağlanması


Okul güvenliğini olumsuz etkileme potansiyel olan riskler nelerdir?

  • Dış tehlikeler

  • Mekânla ilgili tehlikeler

  • Hijyenle ilgili tehlikeler

  • Sağlıksız gıdalar

  • Akran Zorbalığı

  • Öğretmen-idareci şiddeti

  • Veli şiddeti

  • Sınav Kaygısı

  • Servis kazaları

  • Afetler


Psikolojik güvenliği olmayan yabancı uyruklu öğrenciler ne hisseder?

Kendilerini sosyal dışlanma olmasa da ilişkisel bir eksiklik içinde bulabilirler.


Güvenlik, insanların bir toplumda nasıl yaşadıkları ve nefes aldıkları, tercihlerini ne kadar özgürce uyguladıkları, pazara ve sosyal fırsatlara ne kadar erişime sahip oldukları huzur ve barış içinde yaşamaları ile ilgilidir. Burada güvenliğin tanımını verilmiştir. Bu tanımı yapan uluslararası kuruluş hangisidir?

Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı


Yabancı uyruklu öğrenciler için geliştirilen Farklılıklarda Farkındalık kavramı nedir?

Yabancı uyruklu öğrenciler aynı ülkeden gelmiş olsalar da dışardan bakıldığında tek tip olarak görülebilmektedir. Oysaki bireysel-sosyal, kültürel, inanç ve yaşam felsefesi, etnik köken gibi farklılıklardan dolayı bu öğrencilerin ilgi alanları, hobileri, deneyimleri ve tercih edilen sosyalleşme yolları farklılık gösterebilmektedir. Yabancı uyruklu öğrencilerinde bireysel farklılıkları olan bireyler olduklarının farkındalığı öğrencilere kazandırılmalıdır.


Farklılıklarda Farkındalık hususunda yabancı uyruklu veliler neden Hollanda eğitim kurumlarına güvenmemekteydi?

Ebeveynler 80’li yıllarda kültürel farklılıklar nedeniyle Hollanda eğitim kurumlarına güvenmemekteydi. Yabancı uyruklu vatandaşlar, öğrencilerin okullarda dışlanma korkusuyla Hollanda eğitim kurumlarına vermemeyi tercih etmekteydiler.


Yabancı uyruklu öğrencilere aidiyet duygusu kazandırabilmek için neler yapılabilir?

Farklı siyasal, kültürel ve etnik yapıya sahip olan yabancı uyruklu öğrenciler okul ortamında bu farklılıklarından dolayı dışlanmamalı, psikolojik şiddete maruz kalmamalıdır. Onlara kendilerini rahatlıkla ifade edecek ve güvende hissedecek demokratik ortamlar yaratılmalıdır. Yabancı uyruklu öğrencilerin iletişim becerileri ve öz güveni arttırılarak çevreyle uyum sağlamaları, sosyalleşmeleri kolaylaştırılmalıdır.


Eğitimin amacı nedir?

Eğitimin amacı kapsayıcı olmak ve bütün öğrencileri kapsamak, verilmesi gereken bilgi ve becerilerin bütün öğrencilere ulaşılmasını sağlamaktır.


Yabancıların eğitiminde başarılı olabilmek için öğretmenin yapması gerekenler nelerdir?

  • Öğretmenin bu tür sınıflarda kültürlerarası konuları, birleştirici konuları sınıfın gündemine alması gerekmektedir.

  • Kültürlerin birbirlerine uzak durduğu ve ulaşamadığı yerde ön yargı, birbirine ulaşamadan dokunduğu yerde ise çatışma söz konusudur. Bunu aşmak için çok kültürlülük üzerine öğrencilere bilgi vermek bir gereksinimdir.

  • Gardner’in çoklu zekâlar teorisinden yararlanılabilir. Kendini dilde yetersiz hisseden bireyler farklı zeka alanlarıyla ön plana çıkıp uyum sağlayabilirler.


Ülkelerde sosyal uyum çalışmaları ilk ne zaman ortaya çıkmıştır?

İkinci dünya savaşından sonra 1960’lı yıllarda göçmen işçi olarak Batı Avrupa ülkelerine giden bireylerin 70’li yıllarda kabul edilen aile birleşimi
yasası ile başlamıştır.


21. yüzyılın eğitim vizyonu hedefleri nelerdir?

  • Eğitim ile mantık çerçevesinde düşünen, algılayan, empati sağlayan, objektif karar verebilen, motivasyonu yüksek ve öz güvenle dünya coğrafyasında rekabet edebilecek gençleri topluma kazandırılmalıdır.

  • Risk, stres ve değişim ile ilgili olarak nasıl hissettiğini ve bu konularda kendi kapasitesini fark edebilir.

  • Çok kültürlülük, işle ilgili belirsizlikler ve örgütsel değişim ile baş etme konusunda sağlam biçimde odaklanabilir.

  • Kontrol etme yerine iş birliği yapma eğitimi daha başarılı hale getirecektir.

  • Birey, kendi güçlü ve zayıf yönlerini tespit edebilir.


Hollanda’da yabancı uyruklu vatandaşların uyumu için çıkarılan Citizenship Vatandaşlık yasası nedir?

  • Vatandaşlık yasasına göre her göçmen, içinde yaşadığı ortamda sağlıklı bir iletişim sağlayabilmek için ülkenin dilini öğrenecek ve toplum hakkında yeterli bilgiye sahip olacaktır.

  • Bu durumda yabancı vatandaşın yerleşme hakkı alabilmesi için B1, bir devlet kurumunda da iş sahibi olabilmesi için ise B2 düzeyinde Hollandaca bilmesi bir zorunluluktur.


Yabancı öğrencilerin uyum ve entegrasyonuna engel olan en önemli sebepler nelerdir?

  • Dil Sorunu

  • Sosyal bilgilerin eksikliği

  • Psikolojik, sosyal ve fiziksel okul güvenliği sorunu

  • Okulu Terk Etme

  • Yönetici ve Öğretmenlere Oryantasyon Eğitimi

  • Meslek Eğitimi

  • Kültürel Ayrımcılık ve Asimilasyon Endişesi

  • Maddi Yetersizlikler

  • Çocuk İşçiliği


21. yy eğitim konseptindeki eğitimcinin rolü nedir?

  • Sorumluluk taşımalı, değer vermeli, sevgi ve şefkat göstermeli

  • Yenilikçi-araştı rmacı, sınırları zorlayan kişiliği olmalı

  • En zor konuyu da rahat açıklayabilmeli, kreatif anlatma sanatı , anlaşıldığını kontrol etmeli,

  • Yapacağı işleri cazip-ilginç yapmalı, beğeni kazanmalı

  • Etkileşimli olmalı, herkese ilgi göstermeli, bireylere zaman tanımalı, herkese söz hakkı tanımalı

  • Konunun anlaşıldığından emin olmalı kontrol edip ‘‘geri dönüş’’sağlamalı, yardım ve düzeltme yapmalı

  • Verimli sınıf atmosferini sağlamalı, rol model olmalı, dengeli ve adil olmalı


Yabancı öğrencilerin uyumuyla ilgili en önemli sorun nedir?

Kayıt altına alınamayan ve gerekli eğitimi görmeyen “göçmen” çocuklarının, yerleşik olduğu toplumun kültürü dışında yaşamaları, zamanla içinde yaşadıkları toplum için başlı başına bir tehlike unsuru olarak ortaya çıkabileceğidir. Bu durum yabancı uyruk odaklı gettoları ortaya çıkarabilir.


Kültürel uyum nedir?

Yabancı uyruklu öğrencilerin ev sahibi ülkelerin kültürlerini öğrenmelerine, algılamalarına ve anlamalarına yardımcı olan zengin uygulama ile
deneyim süreçlerini ve sonuçlarını içermektedir.


Kültürel uyum kaça ayrılır?

Psikolojik uyum ve sosyokültürel uyum olarak ikiye ayrılır.


Kültürel uyumun parçalarından olan psikolojik uyum nedir?

Psikolojik uyum, stres ve başa çıkma durumlarıyla ilgili iyi oluş ve memnuniyettir. Kültürel uyumun parçalarından olan Sosyokültürel uyum güncel yaşamdaki sosyal beceriler ve öğrenme üzerine dayalıdır.


Sosyal uyum nedir?

Bireyin belirli bir topluluğun değer ve normlarının kavramlarını öğrenerek sosyal çevrenin koşullarına aktif bir şekilde uyum sağlama sürecidir.


Diplomasız okulu terk etme sorununa çözüm bulmayı zorlaştıran durum nedir?

Aile desteğinin olmaması


Göç nedir?

İnsanlar dâhil bütün yaratıklarda olduğu gibi, yaşam alanını kalıcı veya geçici bir şekilde değiştirmek anlamına gelir.


Eğitimin “eğitim güvenliği” hedefine ulaşabilmesi için Altın Üçgen olarak belirlenen kavram nedir?

Aile okul ve sosyal çevre üçlüsüdür.


Oyun bağımlılığında güncel oyunlara karşı olan bağımlılık ne gibi sonuçlar ortaya çıkarmaktadırlar?

  • Yalnızlık (soyutlama)

  • Duygu bozuklukları

  • Daha fazla enerji gereksinimi

  • Uyarıcı maddeleri kullanma


Oyunlara bağlanma süreci ve bağımlılığın oluşma aşamaları nelerdir?

  • Başlama isteği

  • İlginin artması

  • Düşüncelerinde oyunun öncelikli bir yere sahip olması

  • Oyun bağımlılığının oluşması


Amerika Psikoloji Derneği (APA) bir bireye oyun bağımlısı teşhisi konulması için dokuz ölçütten en az beşinin bir yıl içinde göstermesi gerektiğini belirtmiştir. Bu dokuz madde hangileridir?

1. Oyun oynamanın her şeyden önce gelmesi,
2. Oyun oynamadığı zaman gergin ve asabi davranışlar göstermesi,
3. Oyuna daha fazla zaman ayırma eğilimi içinde olması,
4. Daha önce sevdiği ve katıldığı aktivitelerle ilgilenmemeye başlaması ve aktivitelerden uzaklaşması,
5. Oyunda harcadığı zamana ilişkin aileye yanlış bilgi vermesi,
6. Akademik çalışmalarına daha az zaman ayırmaya başlaması,
7. Oyun oynamayı, kaygı, suçluluk gibi olumsuz duygulardan kaçış olarak görmesi,
8. Oyun oynama sıklığını, zamanını ve süresini kontrol edememesi,
9. Psikolojik problemler yaşamaya başlamasına rağmen oyun oynamayı azaltma veya kısıtlama eğilimi göstermemesidir.

2018 yılında gençlerin sanal oyun bağımlılığını davranış bozukluğu olarak tanımlayarak belirtilerini göstermede üç ölçüt belirlemiştir. Bireylerin;
1. Oyun oynama isteğini kontrol altı na alamaması,
2. Oyun oynamanın diğer tüm akti vitelerden daha
önemli ve öncelikli olduğu duygusuna sahip olması,
3. Oyun oynama isteğinin, ders çalışmalarını
aksatmasına, sosyal ilişkilerin zayıfl amasına ve
tüm faaliyetlerden uzaklaşmasına rağmen, artarak
devam etmesidir.
Yukarıda sözü edilen ölçütü yayımlayan evrensel
örgüt nedir?
Dünya Sağlık Örgütü (WHO)
Oyun bağımlılığının etkileri nelerdir?
Oyun bağımlılığı bireyin yaşamını ekonomik
yönden olumsuz etkilemektedir. Bazı oyunlarda
ani para harcama gerekti ren durumlar da
olabilmektedir.
Oyun bağımlılığı yaşayan bireylerin fi ziksel
akti viteleri yavaşlamakta ve beslenme alışkanlıkları
değişmektedir.
Bireyin oyun bağımlılığı artı kça birey kendini sosyal
çevresinden soyutlamaya başlar.

Oyun bağımlılığını engelleyici ne gibi tedbirler 92
alınabilir?
Oyun oynama süresi sınırlandırılmalıdır.
Geceleri oynanan oyunlardan hemen sonra yatmak
yerine oynama ve yatma zamanı arasında belli bir
süre bırakılmalıdır.
Oyun bağımlılığının başladığına işaret eden
belirti ler fark edildiğinde oyun oynama zamanı
bilinçli bir şekilde azaltı lmalı veya uzmanlardan
destek alma yolları aranmalıdır.
Spor ve fi ziksel etkinliklere katı lmayı veya yapmayı
teşvik edilmeli veya desteklenmelidir.
Okulda şiddet nedir?
Okulun eğiti m misyonunu veya okulun saygı
iklimini ihlal eden her türlü davranıştı r.
Şiddet için risk faktörleri nelerdir?
Bireysel özellikler
Aile içi şiddet
Tutarsız disiplin uygulamaları
Anti sosyal akranlarla ilişki
Bilgisayar oyunları ve okula karşı olumsuz tutumlar
Zarar vermek amacı taşıyan bir kişiyle doğrudan
karşı karşıya gelme davranışlarıdır. Dövmek, tehdit
etmek, hakaret etmek, itmek doğrudan şiddete
girer.
Özellikleri verilen şiddet türü nedir?
Doğrudan şiddet
Doğrudan şiddett e bulunmadan sosyal ret, sosyal
dışlama, dedikodu yapmak gibi davranışları
içerir.
Özellikleri verilen şiddet türü nedir?
Dolaylı/ilişkisel şiddet
Başkalarının davranışlarına düşmanca bir biçimde
hamlede bulunma eğiliminde olan şiddeti n bu türü;
kendini kontrol etme ve dürtüsellik ile ilişkilidir.
Özellikleri verilen şiddet türü nedir?
Tepkisel şiddet
Kasıtlı bir biçimde yapılır ve dış pekişti reçler ile
kontrol edilmektedir. Yüksek düzeyde liderlik ve
sosyal yeterlik becerileriyle ilişkilidir. Aynı zamanda
suç içeren ve anti sosyal davranışlarla da ilişkilidir.
Özellikleri verilen şiddet türü nedir?
Planlı şiddet
Şiddet davranışı gösteren çocukların davranışları ne
yönde etkilenir?
Yeti şkinlik zamanlarında suç ve şiddete meyilli
olma
Riskli davranışlar gösterme
Madde kullanımı gibi olumsuz anlamda yaşantı lar
geçirme ihti malleri
Şiddet davranışına uğrayan çocukların davranışları
ne yönde etkilenir?
Öz saygıda azalma
Psikolojik travmada artı ş
Okuldan kaçma
Akademik başarılarda düşüş
Çocukların yaşam zorluklarıyla daha etkin bir şekilde
başa çıkmalarına ve hem öğrenmelerinde hem de
sosyal çevrelerinde başarılı olmalarına yardımcı
olan bir dizi temel sosyal ve duygusal becerinin
sistemati k gelişimine odaklanmaktadır. Özellikleri
verilen eğiti m kavramı nedir?
Sosyal Duygusal Öğrenme
Sosyal duygusal öğrenmenin boyutları nelerdir?
Öz farkındalık
Öz yöneti m
Sosyal farkındalık
İlişki becerileri
Sorumlu karar verme
Sosyal duygusal öğrenmeyi uygulayan okulların
öğrencilere kattı ğı olumlu tutumlar nelerdir?
Öz farkındalık
Öz yöneti m
Sosyal farkındalık
İlişkiler ve sorumlu karar verme

Barışyapıcılık/Arabuluculuk Uygulamalarının
amaçları nedir?
Öğrencilerin okullarda güvenliğinin sağlanması
Öğrencilerin yapıcı-barışçıl anlaşmazlık
çözüm becerilerinin kullanıldığı bir ortamda
sosyalleşmelerini ve gelişmelerini sağlamak
Barışyapıcılık süreci nedir?
Tarafl ar anlaşmazlıklarını daha fazla büyümeden,
daha fazla karmaşıklaşmadan ve üçüncü kişiler
olaya dâhil olmadan kendi aralarında çözüme
kavuşturabilmektedirler.
Barışyapıcılık kaç aşamadan oluşur ve bu aşamalar
nelerdir?
4 aşamadan oluşur:
Kavganın sonlanması
Tarafl arın sakinleşmesi
Tarafl arın barışyapıcılık desteği almaya karar
vermeleri
Müzakere basamaklarının kolaylaştı rılması
Barışyapıcı öğrenciler, tarafl arın yaşadığı
anlaşmazlığı ele alırken hangi işlem basamaklarını
takip ederler?
1. Tarafl ar yaşadıkları sorunu nedenleriyle birlikte
açıklarlar
2. Tarafl ar yaşadıkları duyguları nedenleriyle
birlikte açıklarlar
3. Tarafl ar birbirlerinin bakış açısını anladıklarını
gösterirler
4. Tarafl ar isteklerini nedenleriyle birlikte açıklarlar
5. Tarafl ar çözüm seçenekleri üreti rler,
6. Tarafl ar üretti kleri çözüm seçenekleri arasından
en adil, yapıcı ve barışçıl çözüm seçeneği üzerinde
anlaşırlar.
İnakti f kişiliğin en belirleyici özelliği nedir?
Aşırı uyumlu olmaları ve “Evet efendim!” olarak
nitelendirilebilecek yüksek düzeyde bağlılık
sergilemeleridir.
Özellikle otorite olarak gördükleri kişilerin her
türlü düşünce, görüş ve önerilerine derhal ve
sorgusuz katı lırlar.
Zor insan nasıl tanımlanır?
Hem kendileri hem de yakın çevresi için yaşama
sevinci ve yaşam enerjisini azaltan, bireysel ve
kurumsal verimliliğe, moti vasyona zarar veren
etkileri olan insandır.
Sağlıklı ileti şimin ön koşulu nedir?
Kendini (ihti yaç, duygu) iyi tanımak ve mesajları
doğru kanalı kullanarak açık ve anlaşılır şekilde
vermekti r.
Zor insanların hayata bakış açısı nedir?
Hayatlarını kendilerini korumak üzere kurmaya
çalışırlar çünkü “Dünya adaletsizdir ve onlar
kurbandır!”. Zihinlerinde bir karmaşa vardır, bu da
onları hayatt a gerçekten yapmak istediklerinden
alıkoyar.
Zor kişilikler kaça ayrılır? Bunlar nelerdir?
Üçe ayrılır, bunlar:
1. İnakti f,
2. Reakti f ve
3. Proakti f
Barışyapıcılık sürecinde uygulayıcıların takip edeceği
adımlar nelerdir?
Okul Yöneti cilerini Bilgilendirmek, Onları İkna
Etmek, Onların Desteğini Almak ve Güvenini
Kazanmak
Çevre Kurum ve Kuruluşlarla İş Birliğinin Sağlanması
Her Bir Öğretmenin Desteğinin Kazanılması
Kullanılacak Eğiti m Programının Belirlenmesi,
Revize Edilmesi ya da Gelişti rilmesi
Uygulayıcıların Maddi İhti yaçların Nasıl Giderileceği
Konusunda Okul Yöneti cileriyle Görüşmeleri ve
Bütçe Planlamaları Yapmaları
Barışyapıcı Öğrencilerin Seçimi ve Eğiti mlerin Ne
Zaman Gerçekleşti rileceğinin Belirlenmesi
Eğiti m Programının Uygulanmasının Ardından Bu
Eğiti me Katı lan Öğrenciler İçin Geniş Katı lımlı Bir
Rozet Takma Töreni Düzenlenmesi
Okulda Arabuluculuk Uygulamaları Başlatı lmadan
Önce Tüm Şubelerde Tanıtı m Yapılması
Barışyapıcılık Sürecinin Yürütülmesi
Projenin Etkililiğinin Değerlendirilmesi

Reakti f kişiliğin en belirleyici özelliği nedir?
Reakti f kişiliğin en önemli özelliği ise hemen
her görüş, düşünce veya öneriye spontane karşı
çıkmaları, muhalefet etmeleridir.
Karşı çıktı kları veya muhalefet etti kleri duruma
ilişkin bir öneri veya karşı görüş bildirmezler. “Karşı
çıkmak için karşı çıkma” bir yaşam biçimi olarak
yerleşmişti r.
Zor kişiliklerle araya mesafe koymada
uygulayabileceğiniz yöntemlerden konunun içeriğini
bırakıp ilişkiyi tanımlama nedir?
Zor kişiniz alışılmış davranışları sergilemeye
başladığında söylediklerine aldırmayıp yaptı ğına
işaret etmek.
Örneğin: “Konuşmayı bu şekilde sürdürürsek
nereye gideceğimize karar veremeyeceğiz.”
Bu gruba giren insanlar bir sorunla karşılaştı klarında
başka insanları veya başka durumları suçlamayı
alışkanlık hâline geti rmişlerdir.
Kişilik özelliği verilen insan türü nedir?
İki defans (savunma) mekanizmasını sıklıkla
kullan insanlar
Zor kişilikler karşısında sergilenmesi gereken
ileti şim becerileri ele alındığında zor kişiliklere
verilmesi gereken mesajların özellikleri neler
olmalıdır?
Dolaysız
Hemen
Açık bir şekilde
Dürüstlükle
Karşıdakini incitmeden ileti lmelidir
Zor insanlarla ileti şimi büyük ölçüde imkânsız
kılan veya sorunu daha da ağırlaştı ran tutumlar
nelerdir?
Aynen karşılık verme
Problemi ele almak yerine savunmaya geçme
Söylenenlerin ne anlama geldiğini dikkate
almama
Ürkme ve şaşırma
Tepkisiz kalma (öfk eden dili tutulma)
O anda bir şey düşünememe
Zor kişiliklerle araya mesafe koymada
uygulayabileceğiniz yöntemler nelerdir?
Kırık plak
Konunun içeriğini bırakıp ilişkiyi tanımlama
Ortam değişinceye kadar konuşmaya ara verme
Kendinden emin erteleme
Sislendirme
Zor kişiliklerle araya mesafe koymada
uygulayabileceğiniz yöntemlerden kırık plak nedir?
Dikkatle düşünüp kendinize bir “kırık plak”
cümlesi hazırlayın.
Zor kişinize kendisini duyduğunuzu belirti p bu
kırık plak cümlesini üst üste tekrarlayın.
Örneğin: “Söylediklerini duydum ve bugün
konuşacak durumda değilim.” – “Şimdi işe
gitmem gerekiyor.” – “ Kızgın görünüyorsun ve
ben şimdi tartı şmak istemiyorum.”
Proakti f kişiliğin en belirleyici özelliği nedir?
Hem sorgular hem çözüm önerir. Diğer bir ifade
ile içinde bulunduğu durumu ya da sorunu
sorgulamakla kalmaz sorgu ve eleşti risinin sonuna
bir çözüm önerisi ekler.
Zor kişiliklerle araya mesafe koymada
uygulayabileceğiniz yöntemlerden Ortam
değişinceye kadar konuşmaya ara verme nedir?
Karşıdaki kişinin öfk esinin, dırdırının ya da
suskunluğunun nedenini tümüyle göz ardı edip
konuşmayı ertelemek. Örneğin: “Gördüğüm
kadarıyla şu anda çok öfk elisin. En iyisi bu konuyu
öğleden sonra ele alalım.”
Zor kişiliklerle araya mesafe koymada
uygulayabileceğiniz yöntemlerden kendinden emin
erteleme nedir?
Zor kişinize göstereceğiniz tepkiyi sizin daha
sakin ve kafanızın daha duru olduğu bir zamana
bırakmak.
Örneğin: “Şu anda bu konuyu konuşmaya hazır
değilim.” – “İlginç bir fi kir; bana düşünmem için
izin vermeni isti yorum.”
Zor kişiliklerle araya mesafe koymada
uygulayabileceğiniz yöntemlerden sislendirme
nedir?
Karşınızdaki kişinin isteğini ve görüşlerini kendi
sözlerinizle kısaca özetlemek(böylece onu
dinlediğinizi ve anladığınızı göstermiş olursunuz)
ve kendi düşündüğünüz şekilde tutum almak.
Örneğin: “Bu konunun sizin için çok önemli
olduğunu anlıyorum. Maalesef şimdi işe gitmek
zorundayım.” – “Şikâyetlerini dinledim ve bunları
daha sonra görüşmek isti yorum.”

Uzman Öğretmenlik

Etiketler

Yorumlar

    İlk yorumu siz yazın!

    Bu konu için hiç yorum yazılmamış, ilk yorumu siz yazarak destek verin!

YORUM BIRAK